Fra Tony’s til Badehotellet

marinus MIN fortælling

Michael Bille Frandsen, producer på Badehotellet, fortæller her om det gode værtskab

På en rejse til Italien gik min familie og jeg en lun og smuk aften gennem Napolis gader. Vi var sultne og ledte efter en restaurant. Vasketøjet hang mellem facadernes vinduer og dannede fortæppe for den stjerneklare nattehimmel, og det var umuligt ikke at komme til at tænke på den legendariske scene fra Disneys tegnefilm ”Lady og Vagabonden”. Var der et sted den aften, som vi gerne ville være, var det lige præcis på Tonys.

Der er en særlig grund til, at Vagabonden gjorde Tonys til sin stamrestaurant og stedet for hans date med Lady – nemlig værtskabet. Tony ved nøjagtig, hvad Vagabonden foretrækker fra menukortet, maden bliver serveret med engagement og nærvær. Derudover er Tony oprigtig interesseret i, hvordan daten spænder af og giver Vagabonden entusiastiske råd undervejs. Endelig afslutter Tony besøget med en smuk serenade for at understøtte stemningen og dermed give Vagabonden gode odds for at lykkes med hans forehavende; at vinde Ladys hjerte.

De teorier, der bliver præsenteret i denne bog, har jeg benyttet flittigt de sidste fem år i mit arbejde som producer af tv-serien ”Badehotellet”.  Som Tony gør Molly og Fie sig umage med at skabe de rigtige rammer for hotellets gæster. Og alle på holdet bag serien lægger meget i at gøre dette univers til en oplevelse for vores seer.

Vi har ofte nysgerrige gæster i studiet, hvor jeg viser de mange dekoraktioner frem med stort engagement. Men det vigtigste værtskab vil altid være det, man som leder har overfor sine medarbejdere. Alle resultater og viden om, hvordan ”Badehotellet” bliver til, ligger i samarbejdet med de medarbejdere, der arbejder med hotellet hver eneste dag. Som med andre sæsonbetonede virksomheder, er det afgørende, at medarbejderne har lyst til at komme tilbage og lave ”Badehotellet” sæson efter sæson.  At være en god leder handler helt enkelt om at være en god vært, der interesserer sig for sine medarbejdere og vide, hvad de foretrækker fra menukortet – og som kan skabe en arbejdsplads, der får alle til at føle sig ligeså værdsat som stamgæsten på Tonys en stjerneklar nat i Napolis gader.